Narrow your search
Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Studeren met dyslexie : informatie, praktische aanpak, noodzakenlijke ontwikkelingen
Author:
ISBN: 9789044112993 Year: 2008 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Dyslexie is bij vele studenten de oorzaak van onnodige studievertraging en studie-uitval. Drie tot vijf procent van de studentenpopulatie heeft dyslexie. Het boek verschaft informatie over kritische momenten tijdens de studie, signalering door docenten en mentoren, regelingen en voorzieningen. Via een inventarisatielijst studieproblemen en een checklist meervoudige intelligentie kunnen zwakke en sterke punten in kaart worden gebracht. Daarna biedt het boek direct ondersteunende tips voor de oplossing van de studieproblemen. Daarbij wijst het ook op de mogelijkheden met computerprogramma's. Een laatste deel behandelt de steeds terugkerende discussiepunten rond dyslexie in het onderwijs en geeft suggesties voor de aanpak binnen onderwijsinstellingen. Deze uitgave is in de eerste plaats geschreven voor studenten met dyslexie. Uiteraard is het boek evenzeer van belang voor hun docenten, mentoren, begeleiders enz. Maar ook leerlingbegeleiders in het voortgezet onderwijs vinden hier meteen toepasbare informatie."


Book
Blijven leren : de toekomst! Volwassenen stimuleren om te leren : een strategische verkenning
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789033496073 9033496070 Year: 2014 Publisher: Brussel Leuven Vlaamse Onderwijsraad Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Afgelopen decennia is er heel wat geïnvesteerd in het leren van volwassenen. Toch is Vlaanderen nog steeds geen samenleving waarin leren voor alle volwassenen een evidentie is. Vanuit de overtuiging dat vooruitgang mogelijk en noodzakelijk is, organiseerde de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR) een strategische verkenning over het stimuleren van het leren van volwassenen. Daarmee wil de Vlor het debat voeden over hoe het leren van volwassenen in de komende tien jaar nog krachtiger dan voorheen kan gestimuleerd worden


Book
PAV-atelier L + XL : jonge volwassenen : leerwerkboek : 7 jeugdzonden
Authors: ---
ISBN: 9789045545462 9789045545479 Year: 2014 Volume: *27 Publisher: Berchem De Boeck


Book
Hulpgids Asperger-syndroom : de complete gids
Author:
ISBN: 9789057122477 Year: 2008 Publisher: Amsterdam Nieuwezijds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur is internationaal de grootste autoriteit op het gebied van het Asperger-syndroom. In deze toegankelijke gids geeft hij inzicht in de stand van zaken op het gebied van deze stoornis in het autistisch spectrum. Alle aspecten van het Asperger-syndroom - bij kinderen en volwassenen - komen aan bod


Book
Elders verworven competenties : vergelijkende studie van systemen voor erkenning in Groot-Brittannië, Frankrijk, Nederland, Duitsland en Finland. Met bijzondere aandacht voor de relatie met het onderwijssysteem
Authors: ---
ISBN: 9044112279 Year: 2002 Publisher: Leuven/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De school is nog steeds de leerplaats bij uitstek.Maar ook buiten de schoolmuren valt heel wat te leren, een leven lang. In onze maatschappij ontwikkelen zich nieuwe ideeën over leren. Zo groeit de waardering voor kennis en ervaring die niet op school is verworven. Meteen rijst de vraag of die elders verworven competenties tastbaar gemaakt kunnen worden. Hoe kun je kennis en kunde die iemand niet met een diploma kan bewijzen, toch (h)erkennen en valoriseren? Een aantal Europese landen heeft een eigen systeem om elders verworven competenties te erkennen. Een vergelijking van de Duitse, Nederlandse, Britse, Franse en Finse aanpak is in de evc-discussie dan ook bijzonder relevant.

Keywords

Education and state --- Education --- Educational evaluation --- EVC. --- Lerarenopleiding --- Permanente vorming. --- Standards --- Algemeen. --- beroepsopleiding --- Personnel management --- Educational systems. Teaching systems --- onderwijsonderzoek --- vergelijkende pedagogiek --- accreditatie --- competenties --- certificatie --- Research on teaching --- assessments (onderwijs) --- Adult education. Lifelong learning --- competentie --- competitief management --- europees recht --- kwaliteitsysteemcertificatie --- onderwijsvormen --- 378.2 --- Competenties --- Diploma's --- Hoger onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Procedures --- Standaarden --- 452 )* ONDERWIJS - OVERIGE LANDEN --- Duitsland --- elders verworven competenties --- EVC-systeem --- Finland --- Frankrijk --- Groot-Brittannië --- Nederland --- onderwijssystemen --- 658.3 competenties --- 450.2 --- EVC --- 032168.jpg --- Elders verworven competenties --- 331.36 --- 331.5 --- 351.83 --- 374.7 --- 378 --- 452.2 --- 489.3 --- 489.4 --- 908 --- arbeidsmarkt --- België --- Europa --- EVC (elders verworven competenties) --- EVC erkenning verworven competenties --- hoger onderwijs --- leren --- levenslang leren --- onderwijs --- onderwijsbeleid --- politieke sociologie --- tewerkstellingsbeleid --- volwasseneneducatie --- #SBIB:316.334.1O211 --- #SBIB:316.334.1O243 --- Aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt 371:331 --- Beroepskwalificaties 331.543 --- Beroepsopleiding 377 --- EG / Europese Unie 339.543EC/EU --- OESO / OCDE / OECD 339.92OECD --- Onderwijs 37 --- 712 Onderwijs voor volwassenen --- 736 Diploma's --- #A0204A --- 374.7 Education permanente. Permanent education. Volksontwikkeling. Vormingswerk voor volwassenen nen --- Education permanente. Permanent education. Volksontwikkeling. Vormingswerk voor volwassenen nen --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training --- Education policy --- Educational policy --- State and education --- Social policy --- Endowment of research --- Educational assessment --- Educational program evaluation --- Evaluation research in education --- Instructional systems analysis --- Program evaluation in education --- Self-evaluation in education --- Evaluation --- (zie ook: certificatie) --- loopbaanontwikkeling. training, scholing op het werk --- Arbeidsmarkt. Werkgelegenheid --- Overheidsbeleid ten aanzien van werk en werkgelegenheid. Toezicht op de sociale wetgeving --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- Onderwijs overige landen, organisatie --- Politiek, wetgeving en organisatie (hoger onderwijs) --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Onderwijsbeleid: internationaal --- Onderwijsorganisatie: volwassenenvorming --- Government policy --- onderzoek --- Vaardigheden --- Ervaringsleren --- Levenslang leren --- Onderwijs --- 374.7 Volksontwikkeling. Vormingswerk voor volwassenen --- Volksontwikkeling. Vormingswerk voor volwassenen --- 374.7 Education and training out of school. Further education for adults --- Education and training out of school. Further education for adults --- Competentie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport


Book
Identiteit
Author:
ISBN: 9789023473039 9023473035 Year: 2012 Publisher: Amsterdam De Bezige Bij

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Maatschappelijke veranderingen hebben gezorgd voor een veranderd ik-gevoel. Paul Verhaeghe onderzoekt de effecten van dertig jaar neoliberalisme, vrijemarktwerking, privatisering en de relatie tussen de maakbare samenleving en onze identiteit. Wie wij zijn wordt zoals altijd bepaald door de context waarin wij leven. Die context bepaalt op dit moment: Wie geen succes heeft zal ziek zijn. De dwang tot succes en geluk blijkt een keerzijde te hebben: het leidt tot verlies aan zelfbesef, tot desoriëntatie en vertwijfeling. De mens is eenzamer dan ooit. De liefde is moeilijk te bereiken en betekenisvol leven is diepgaand problematisch geworden.Vanuit zijn klinische ervaring als psychotherapeut laat Verhaeghe zien hoezeer de veranderde maatschappij doorwerkt in de hedendaagse individuele psychische problemen. Mensen komen met andere psychische klachten bij de psychiater dan voorheen.Identiteit is een vervolg op Verhaeghes bestseller Liefde in tijden van eenzaamheid en zijn al even succesvolle Het einde van de psychotherapie. Bron : http://www.bol.com


Book
Gletschr : dyslexie bij + 16-jarigen : test voor gevorderd lezen en schrijven
Authors: ---
ISBN: 9789044123883 Year: 2009 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Goed kunnen lezen en schrijven is belangrijk om te kunnen navigeren in onze maatschappij. In uiteenlopende contexten (school, werk, vrije tijd, verkeer ') heeft men deze vaardigheden voortdurend nodig. Niet iedereen slaagt er echter in om het lees- en schrijfproces voldoende onder de knie te krijgen, wat vaak moeilijkheden en frustraties met zich meebrengt. In de hulpverlening is er ruime aandacht voor deze problemen. Wat tot op vandaag nog ontbrak was genormeerd Nederlandstalig materiaal om +16-jarigen te diagnosticeren. Met deze publicatie wordt deze leemte ingevuld. Zowel tests ter beoordeling van het lezen en spellen, als materiaal om de belangrijkste deelvaardigheden te evalueren komen aan bod. In deze handleiding wordt het theoretische model over lezen en schrijven toegelicht en worden de constructie, instructie en interpretatie van de tests uitgewerkt. In de bijhorende website http://dev.gletschr.eu is al het testmateriaal opgenomen en is het mogelijk de ruwe scores in percentielscores omzetten.


Book
Dementie op jonge leeftijd
Authors: --- ---
ISBN: 9789401409377 Year: 2014 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

10.000 Belgen zijn dement op jonge leeftijd Praktische informatie, getuigenissen en persoonlijke ervaringen bieden een totaalbeeld van deze ziekte. Mensen met dementie op jonge leeftijd (onder 65 jaar) vormen een aparte groep met specifieke problemen en uitdagingen. Over dementie op oudere leeftijd bestaat veel lectuur, maar bij jongere mensen blijft de nood aan informatie en erkenning als aparte groep bestaan. Het boek biedt antwoorden en informatiedie aan deze nood tegemoet komen, zowel voor mensen die nog maar pas geconfronteerd worden met de ziekte, als voor zij die er al langere tijd mee te maken hebben.


Book
Samen werken tegen kindermishandeling : het protocol van moed en de grenzen van het beroepsgeheim
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789401421461 Year: 2014 Volume: *27 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek beschrijft een evaluatieonderzoek van het pilootproject Protocol van Moed, een experiment in het gerechtelijk Arrondissement Antwerpen inzake het spreekrecht en het casusgebonden overleg bij situaties van kindermishandeling. Het Protocol van Moed wil een overleg tussen hulpverlening, parket en/of politie mogelijk maken in concrete dossiers van kindermishandeling waar sprake is van een verontrustende situatie en waar één van de actoren uitwisseling van gegevens tussen justitie en hulpverlening een meerwaarde vindt, bijvoorbeeld omdat men op de grenzen van de eigen werking stoot. Dit boek biedt een duidelijke omschrijving van dit uniek samenwerkingsproject dat als inspiratie kan dienen voor velerlei praktijkorganisaties die in hun werking met kindermishandeling (kunnen) worden geconfronteerd. Daarnaast komt in dit boek ook uitgebreid de wetenschappelijke studie over dit project aan bod, inclusief kritische reflecties en aanbevelingen. Het boek presenteert belangrijke inzichten voor iedereen uit de praktijk, het beleid en het onderzoeksveld die zich toelegt op themas als de mogelijkheden en beperkingen van beroepsgeheim, alternatieven in de aanpak van kindermishandeling en/of samenwerking tussen justitie en de zorgsector

Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by